Information om coronavirus

Vi opdaterer løbende denne side med ny information.

Opdateret d. 06-04-2020 kl. 21:00

Aktuelt om rejser fra Danmark

Vi er løbende i dialog med Udenrigsministeriet og Sundhedsstyrelsen ift. udviklingen af coronavirussen. Som ansvarligt rejsebureau retter vi os altid efter Udenrigsministeriets officielle rejsevejledninger.

På Udenrigsministeriets pressemøde i dag d. 6. april 2020 er det netop meddelt, at den nuværende officielle rejsevejledning forlænges, hvilket betyder at alle ikke-nødvendige rejser frarådes frem til og med d. 10. maj 2020. Det betyder også, at vi ikke kan gennemføre planlagte rejser i denne periode.

Vi appellerer til, at I afventer os, da vi hurtigst muligt kommer til at kontakte alle berørte gæster med information i kronologisk rækkefølge. Du har følgende muligheder:
- at flytte din rejse til et andet rejsemål senere på året eller til næste vinter
- at få det indbetalte beløb for rejsen tilbagebetalt

Vi håber på jeres forståelse og tålmodighed, så vi kan undgå lange køer på telefonerne.

Refundering af annulleret rejse pga. Covid-19

Er din ferie blevet annulleret pga. corona, da Udenrigsministeriet har frarådet rejser til dit pågældende rejsemål, vil du få hele dit indbetalte beløb refunderet. Folketinget har fremlagt en økonomisk hjælpepakke for rejsebranchen. Hjælpepakken styrker Rejsegarantifondens dækninger, så de nu også omfatter annullerede pakkerejser som følge af Udenrigsministeriets skærpede rejsevejledninger i perioden 13/3 til 13/4 2020. Med hjælpepakken stiller vi og Rejsegarantifonden sikkerhed for, at du som gæst kan få alle pengene retur for din annullerede rejse eller bestille en ny rejse til samme værdi.

Vi afventer i øjeblikket de præcise retningslinjer for, hvordan refusionen skal administreres, da den formelle godkendelse af lovforslaget endnu ikke har fundet sted.

Derfor beder vi dig om forståelse og tålmodig en tid endnu. Vi kan forsikre dig om, at du vil få dine penge retur – på nuværende tidspunkt kan vi bare ikke sætte en præcis dato for dette.

Du vil naturligvis høre fra os, så snart vi kender alle detaljerne i den økonomiske hjælpepakke.

På forhånd tusind tak for forståelsen.

Hjemrejse til Danmark

Alle VERDN gæster er nu hjemme i Danmark igen. Vi har derfor ingen gæster på vores rejsemål.

Har du bestilt sommerrejse?

Vi har i den nuværende situation fuld forståelse for, hvis du har gjort dig tanker om, eller måske er bekymret for, din kommende rejse med os. Kort og godt: Du skal ikke være bekymret. Vi kan ikke spå om fremtiden, men har en forhåbning og tro på, at situationen normaliseres - især med forår- og sommervejr undervejs, hvor influenza-relaterede virusser og symptomer normalt aftager. Med regeringens løbende tiltag håber vi endvidere, at situationen kommer under kontrol inden for kort fremtid. 

Som ansvarligt rejsebureau retter vi os altid efter Udenrigsministeriets officielle rejsevejledninger. Vi følger situationen nøje, og er løbende i dialog med relevante instanser samt samarbejdspartnere på vores forskellige rejsemål. Den nuværende rejsevejledning er gældende til og med d. 13 april 2020, og skulle Udenrigsministeriet på tidspunktet for din rejse fraråde alle, eller alle ikke-nødvendige, rejser til dit rejsemål vil du blive direkte kontaktet af os og få det indbetalte beløb for rejsen tilbagebetalt eller tilbudt at ændre din rejse til et andet rejsetidspunkt. Du kan derfor med ro i maven indbetale dit resterende beløb på rejsen.

Skulle du have spørgsmål til din ferie er du altid velkommen til at kontakte os på tlf. 44 45 15 51, via chat-funktionen på vores hjemmeside eller via mail info@verdn.dk.

Går dit spørgsmål på afbestilling af din rejse, vil det være vores almindelige regler for ændring og/eller afbestilling, som er gældende (se pkt. 4.B). Læs mere her.

Vi henstiller til, at vi i øjeblikket oplever stor travlhed på telefonen grundet den nuværende situation for rejser til og med d. 13. april, og håber derfor på din forståelse for eventuel ventetid ved henvendelse.

Gode råd fra sundhedsstyrelsen

Vores højeste prioritet, både før, under og efter din rejse, er din sikkerhed og sundhed. Derfor anbefaler vi på det kraftigste, at du altid følger gældende retningslinjer og vejledninger fra det enkelte rejselands sundhedsmyndighed. I Danmark anbefaler vi du følger Sundhedsstyrelsens gode råd: 

- God håndhygiejne, primært håndvask, evt. hånddesinfektion, hvis hænderne er rene og tørre.
- Undgå kontakt med personer, der har symptomer på forkølelse og/eller luftvejsinfektion.
- Host eller nys i engangslommetørklæde, alternativt i albuebøjningen
- Hermed beskytter man både sig selv og andre mod smitte.

Information fra Gouda Rejseforsikring:

Har du købt afbestilling- og/eller rejseforsikring gennem VERDN, er du dækket af Gouda Rejseforsikring. Læs mere om hvorledes Gouda dækker i forbindelse med coronavirus hér.

I nedenstående kan du finde relevant information om den aktuelle situation:

Politiets officielle hjemmeside med generel viden om Covid-19. Læs mere hér.
Læs mere Udenrigsministeriets rejsevejledninger. Læs mere hér.
Q&A fra Sundhedsstyrelsen, se bl.a. pkt. 16. Læs mere hér.
Information om coronavirus fra Udenrigsministeriet. Læs mere hér.

Hvilke regler er gældende ved ændringer og/eller afbestilling?

Vi er dagligt i dialog med Udenrigsministeriet og Sundhedsstyrelsen ift. udviklingen af corona-virussen. Som ansvarligt rejsebureau retter vi os altid efter Udenrigsministeriets officielle rejsevejledninger. Så længe det ikke frarådes at rejse til et bestemt rejsemål, gennemføres alle vores rejser som planlagt. Skulle der ske ændringer, vil du som gæst blive kontaktet direkte.

Det er selvfølgelig altid op til dig som gæst om du vil rejse. Så længe Udenrigsministeriet ikke fraråder rejser til dit rejsemål, gælder de almindelige regler for ændring og afbestilling af rejsen (se pkt. 4.B). Læs mere her.

Jeg er urolig og vil ikke rejse - kan jeg afbestille?

I disse tilfælde gælder vores almindelige regler for ændring og/eller afbestilling (se pkt. 4.B). Læs mere her.

Er du i risikogruppen, bør du kontakte din egen læge og dit forsikringsselskab for at høre hvordan du er dækket.
Har du tegnet afbestillingsforsikring gennem os, skal lægeerklæring samt bookingnummer fremsendes til VERDN på info@verdn.dk

Hvordan er jeg bedst dækket inden afrejse?

Det er som altid vigtigt, at du er godt dækket ind med både indboforsikring samt rejseforsikring.

Gennem VERDN kan du tilkøbe en rejseforsikring fra Gouda, så du er dækket ind, hvis du skulle ende i den uheldige situation at blive syg eller blive sat i karantæne på ferien. Læs mere om hvordan Goudas rejseforsikring dækker her.

Har du tidligere tilkøbt rejseforsikring gennem os, er de samme vilkår selvfølgelig gældende.

Hvad sker der hvis Udenrigsministeriet fraråder indrejse til mit feriemål?

Vi er løbende i dialog med Udenrigsministeriet og Sundhedsstyrelsen ift. udviklingen af corona-virussen. Som ansvarligt rejsebureau retter vi os altid efter Udenrigsministeriets officielle rejsevejledninger. Skulle disse blive ændret til frarådning af rejser til dit rejsemål, vil alle de berørte gæster blive kontaktet direkte.

Vi vil som udgangspunkt forsøge at finde en anden rejse. Er dette ikke muligt, har du ret til at få dit indbetalte beløb refunderet.

Udenrigsministeriets rejsevejledninger gælder frem til d. 13. april. For rejser herefter, gælder de almindelige regler for ændring og/eller afbestilling.

Hvordan ved jeg, om min rejse er påvirket?

Vi vil kontakte dig direkte, hvis der skulle ske ændringer i din bestilte rejse.

Hvad er mit eget ansvar som gæst?

Som rejsende er det altid vigtigt at du forbereder dig inden din kommende rejse ved at holde dig opdateret om dit rejsemål. Du skal også altid gennemlæse dine rejsepapirer og tjekke op på hvordan du er dækket gennem dit forsikringsselskab.

Du kan holde dig opdateret på dit rejsemål på Udenrigsministeriets hjemmeside.

Har du købt rejseforsikring gennem os, er du dækket af Goudas rejseforsikring.

Hvordan er jeg stillet hvis jeg kommer i karantæne inden afrejse?

Er du nødsaget til at blive hjemme grundet karantæne og ikke har mulighed for at rejse, skal du tage kontakt til dit eget forsikringsselskab og høre hvordan du er dækket ind.

Hvis mit hotel bliver ramt af coronavirus, kan jeg så afbestille min rejse?

Skulle det ske, at det hotel du har bestilt er ramt af coronavirus, vil vi kontakte dig med henblik på at finde en løsning.

Hvad gør jeg, hvis jeg kommer i karantæne på min ferie?

Bliver dit hotel sat i karantæne i løbet af ferien, dækker vi som rejsearrangør i den bestilte ferieperiode.

Er du i karantæne efter din planlagte hjemrejsedato, skal du forhøre hvordan du er dækket hos dit eget forsikringsselskab, da rejseforsikringernes dækning varierer fra selskab til selskab.

Har du købt rejseforsikring gennem os, er du dækket af Goudas rejseforsikring. Her får du dækket dine mistede feriedage mod fremvisning af dokumentation for karantæne.

Vi hjælper selvfølgelig også på rejsemålet.

Hvad sker der hvis jeg grundet karantæne skal blive længere tid på rejsemålet end først planlagt?

Bliver din almindelige hjemrejsedato overskrevet grundet karantæne, er det din egen rejseforsikring, der træder i kraft. Forhør dig derfor hos dit eget forsikringsselskab.

Skulle det ske, vil vi naturligvis gøre vores bedste for at stå til rådighed og hjælpe.

Har du købt rejseforsikring gennem os, er du dækket af Goudas rejseforsikring. Her får du dækket dine mistede feriedage mod fremvisning af dokumentation for karantæne.

Hvad sker der, hvis jeg bliver smittet med coronavirus under min ferie?

Bliver du smittet i løbet af din ferie, er det din egen rejseforsikring, der træder i kraft. Her vil dit forsikringsselskab og SOS koordinere med lokale myndigheder i forhold til karantæne samt hjemrejse.

Kontakt dit eget forsikringsselskab for at høre hvordan du er dækket.

Har du købt rejseforsikring gennem os, er du dækket af Goudas rejseforsikring. Her får du dækket dine mistede feriedage mod fremvisning af dokumentation for karantæne.

Vi hjælper selvfølgelig også på rejsemålet.

Kan jeg med ro i maven bestille en ferie?

Du kan med ro i maven bestille en ferie. Hvis Udenrigsministeriet fraråder rejser til dit rejsemål, rejser vi naturligvis ikke. Vi vil som udgangspunkt forsøge at finde en anden rejse. Er dette ikke muligt, har du ret til at få dit indbetalte beløb refunderet.

Gælder forbuddet mod forsamlinger over 100 personer også for fly?

Rigspolitiet, Sundhedsstyrelsen og Trafik- Bygge- og Boligstyrelsen har netop meldt ud, at flyvninger ikke er omfattet af begrænsningen på 100 personer. Flyvninger er heller ikke omfattet af reglerne for pladsrestriktioner i offentlige transportmidler.

Forklaring af rejsevejledninger fra Udenrigsministeriet:

Gode råd fra Sundhedsstyrelsen:
- God håndhygiejne, primært håndvask, evt. hånddesinfektion, hvis hænderne er rene og tørre.
- Undgå kontakt med personer, der har symptomer på forkølelse og/eller luftvejsinfektion.
- Host eller nys i engangslommetørklæde, alternativt i albuebøjningen
Hermed beskytter man både sig selv og andre mod smitte.

 

Hotline Sundhedsstyrelsen

Du kan få generel vejledning hos Sundhedsstyrelsens hotline på tlf. 72 22 74 59.
Opkald bliver besvaret mandag - fredag kl. 08.30 - 15.30.

Arabiske Emirater
Cypern
Frankrig
Grækenland
Indonesien
Irland
De Kanariske Øer
Italien
Japan
Jordan
Maldiverne
Mauritius
Sydafrika
Tanzania
Thailand
Tjekkiet
Vietnam
Tyrkiet
Tyskland
USA
Ungarn
Østrig
Tilmeld dig vores nyhedsbrev og
Vind et gavekort på 5.000,-

Ved tilmelding accepterer du samtidig vores privatlivspolitik. Du kan til en hver tid afmelde dig.

Chat med verdn
Vi er klar til at svare på alle dine spørgsmål Chat
Vi er ingen på chatten!
Du kan fange os på:

info@verdn.dk