Værd at vide

Der kan være en del at tænke på inden du bestiller din rejse og der kan være mange spørgsmål, du gerne vil have besvaret. Herunder har vi forsøgt at beskrive det vigtigste, som er værd at vide både inden afrejse, på rejsemålet og efter hjemkomst. Hvis du ikke kan finde svar på dit spørgsmål her, er du naturligvis altid velkommen til at kontakte os. Dette kan du gøre enten på mail info@verdn.dk eller på ovenstående telefon nummer.

Afbestillingsforsikring

Med en Gouda Afbestillingsforsikring er du dækket, hvis du må annullere din rejse eller bliver syg op til afrejsen på din ferie. Med afbestillingsforsikringen kan du udskyde din rejse i stedet for at aflyse den, og dermed undgå økonomisk tab. Forsikringen dækker dine udgifter til ændring af flybillet eller refunderer dine udgifter til køb af en ny rejse.

Hvad dækker Gouda afbestillingsforsikring

Goudas Afbestillingsforsikring dækker udgiften til din rejse, hvis
• du eller andre rejsedeltagere bliver ramt af sygdom eller tilskadekomst
• der opstår alvorlig sygdom eller dødsfald i din nærmeste familie
• ferien har et specifikt formål, fx golf eller lystfiskeri, og du ikke kan fuldføre denne aktivitet pga. uheld eller sygdom
• din bolig bliver udsat for indbrud eller brand
• du bliver indkaldt som vidne i en retssag eller til aftjening af værnepligt
• du er blevet gravid efter køb af rejsen, hvis graviditeten ifølge lægelig vurdering bevirker, at rejsen ikke kan gennemføres.
• du som studerende ikke består eksamen eller på grund af akut sygdom må melde afbud til eksamen, og derfor skal til reeksamination
• du bliver skilt/separeret eller ophører samliv
• der forekommer bedrageriske handlinger eller overenskomststridig arbejdsnedlæggelse i egen virksomhed
• du bliver opsagt og skal påbegynde nyt job tæt på afrejsetidspunktet
• du skal på „kør selv ferie”, og din bil går i stykker

Billig pris på afbestillingsforsikring

En Gouda Afbestillingsforsikring koster 6 % af rejsens pris.
Du kan også vælge at købe en Årsafbestillingsforsikring, hvor alle dine ferierejser i et helt år er dækket. Årsafbestillingsforsikringen købes som et tillæg til Goudas Årsrejseforsikring.
Uanset hvad du vælger, er du forsikret dig mod det økonomiske tab, som du vil få, hvis du bliver nødt til at afbestille rejsen.

Køb forsikringen, når du bestiller din rejse

Du skal købe din Gouda Afbestillingsforsikring samme dag, som du bestiller din rejse, eller senest ved indbetaling af rejsens depositum. Forsikringen dækker ikke, hvis du afbestiller pga. ændrede rejseplaner, eller hvis du fortryder købet af rejsen. Vær opmærksom på, at der gælder en særlig beløbsgrænse for erstatning, hvis den person, der er årsag til afbestillingen, er over 75 år.

Vær opmærksom på

• At denne forsikring IKKE kan refunderes, når den er betalt.
• At afbestillingsforsikringen altid skal købes samme dag, som rejsen bestilles eller senest ved indbetaling af rejsens depositum.
• At forsikringen ikke dækker, hvis du afbestiller pga. ændrede rejseplaner, fortrydelse, ændrede forhold på destinationen eller lignende.
• At forsikringen ikke dækker kroniske/eksisterende lidelser eller sygdomme, som var til stede ved tegning af afbestillingsforsikringen.
• At der gælder en særlig beløbsgrænse for erstatning, hvis den, der er årsag til afbestillingen, er over 75 år.
• At forsikringsbetingelserne nr. 722 lægges til grund i tilfælde af skade.
• At hvis der opstår en lidelse, fra du har købt din afbestillingsforsikring, til du skal af sted, som medfører, at du ikke længere kan opnå fuld dækning på din Gouda rejseforsikring, er du dækket af afbestillingsforsikringen – forudsat at din Gouda rejseforsikring og afbestillingsforsikringen er købt samtidig.

Forbehold over for kroniske lidelser

Vær opmærksom på, at forsikringen ikke dækker, såfremt årsagen til afbestilling skyldes en kronisk lidelse, der var kendt på det tidspunkt, hvor forsikringen blev købt. Kontakt os, hvis du vil høre mere.

Læs mere om betingelserne for Afbestillingsforsikringen her.

Kontakt til Goudas alarmcentral

A.C. Meyers Vænge 9
2450 København SV
Danmark
Telefon: +45 33 15 60 60
Fax: +45 88 20 88 21

Bestil Afbestillingsforsikring

Du kan bestille en Afbestillingsforsikring, når du bestiller din rejse online hos VERDN.
Ellers er du altid velkommen til at ringe til en af vores rejsekonsulenter på telefon: +45 4445 1551

Afstande på rejsemålet

Vær opmærksom på at de angivne afstande er ca. afstande til f.eks. den nærmeste badestrand eller det nærmeste lokale centrum, ikke nødvendigvis det største eller bedste på rejsemålet.

Ændringer

Inden afrejse kan det forekomme, at der sker ændringer af rejsen, f.eks. hvis der påbegyndes et byggeri nær det hotel, der er bestilt. Ligeledes kan det ske, at hotellerne bliver overbooket, dvs. de lejer flere værelser ud, end der forefindes. Dette kan ske, selvom vi har indgået en aftale med hotellet om et vist antal værelser. I en sådan situation kan vi være nødt til at finde et andet hotel til dig, og vi bestræber os på, det er af samme standard. Eventuelle ændringer meddeles hurtigst muligt pr. brev eller telefon.

Bagage og flyselskaber

Bagageregler og flyselskaber

Mulighed for at medbringe bagage varierer fra flyselskab til flyselskab samt der forskel på antal kg du må medbringe på rejsen alt efter hvilket flyselskab du skal flyve med. Vi benytter både charter selskaber samt rutefly selskaber, hos Charter selskaberne skal du oftest betale for din bagage hvor du hos rutefly selskaberme altid har som min. 1 stk bagage samt 1 stk håndbagage indkluderet i din rejse. Når du bestiller din rejse på vores hjemmeside vil du kunne se om du har bagage inkluderet eller ej samt hvad det koster at tilkøbe bagage inden du accepterer din rejse. 

Flyselskaberne følger de gældende restriktioner for bagagevægt. Det betyder, at man i nogle lufthavne vejer al bagage, herunder håndbagage, og at man i andre lufthavne kun tager stikprøver. Har du spørgsmål til hvor meget du må medbringe på din rejse kan læse om det herunder eller du kan til enhver tid kontakte os og spørge til netop den rejse du påtænker at bestille.

Hvert barn over to år samt hver voksen passager må medbringe bagage. Se herunder hvert flyselskab hvilke regler der gælder.  Her fremgår også maksimum mål for håndbagage samt pris for overvægt, sportsudstyr, specialmad om bord og lignende. Flyselskaberne forbeholder sig ret til at afvise den del af bagagen, der overstiger den tilladte vægt. Kan den overvægtige bagage ikke transporteres med samme fly, arrangeres så vidt muligt transport med andet fly.

Hos nogle flyselskaber er det tilladt at pakke op til 32 kg bagage i kufferten, men det anbefales, at man fordeler bagagen i flere kufferter. Overstiger vægten af kufferten de anførte 32 kg, vil man blive bedt om at pakke bagagen om.

Se hvad du må medbringe hos det enkelte flyselskab her:

Emirates (EK): Emirates bagageregler

Finnair (FIN): Finnair bagageregler

Iberia (IB): Iberia bagageregler

Lufthansa (LH): Lufthansa bagageregler

Norwegian (DY/D8): Norwegian bagageregler

Pegasus Airlines (TR): Pegasus bagageregler

Qatar Airways (QR): Qatar Airways bagageregler

SAS (SK): SAS bagageregler

Thai Airways (TG): Thai Airways bagageregler

Vueling (VU): Vueling bagageregler

 

Luftfartsselskaber med driftsforbud i EU

Se listen her

Europa har med sine effektive standarder for luftfartssikkerhed opnået et sikkerhedsniveau blandt verdens højeste. Medens EU og medlemsstaterne samarbejder med andre landes sikkerhedsmyndigheder om at hæve sikkerhedsstandarderne verden over, opererer nogle luftfartsselskaber dog stadig på betingelser, der ikke opfylder essentielle sikkerhedskrav. Med henblik på yderligere at forbedre sikkerheden i Europa har Europa-Kommissionen - i samråd med medlemsstaternes myndigheder for luftfartssikkerhed - besluttet at forbyde luftfartsselskaber, der betragtes som usikre, at operere i europæisk luftrum.

Toldfrit salg

Bemærk, at der gælder forskellige regler, hvad enten man rejser inden for eller uden for EU.
Læs nærmere i de enkelte flyselskabers toldfrie kataloger.

Seating ombord på flyet

De fleste flyselskaber tilbyder nu mulighed for mod betaling at bestille bestemte pladser på flyet. F.eks. vinduesplads, ekstra benplads og lignende. For priser og reservation se det respektive flyselskabs hjemmeside eller kontakt vores salgskonsulenter.

De gæster, som køber og betaler for bestemte pladser, seates naturligvis først. De øvrige gæster fordeles derefter på de resterende sæder. Det betyder desværre, at vi ikke længere kan garantere, at man bliver placeret samlet, selvom man rejser på samme billet eller som en gruppe.

Bemærk venligst, at børn under 12 år, handicappede eller svært overvægtige af sikkerhedsmæssige hensyn ikke må placeres ved nødudgangene.

Pakkeforskrifter

Bagagen må ikke indeholde genstande:
• som vil kunne blive ødelagt af lufttransport.
• som ikke er forsvarligt emballeret.
• som i henhold til gældende love, regler eller andre offentlige bestemmelser ikke må transporteres fra, til eller hen over et bestemt land.

Kørestole, barnevogne, sportsudstyr m.v.

Kørestole, barnevogne, barnesenge og klapvogne medtages på eget ansvar. Der ydes ingen erstatning ved skader. Der er forskellige regler og priser for medbringelse af sportsudstyr.

Håndbagage

Få et hurtigt overblik over, hvad der må medbringes i håndbagagen, og hvad der skal i den indskrevne bagage her.

Pas, penge, værdigenstande (afhængig af størrelse), rejsedokumenter, medicin og lignende bør medbringes i håndbagagen. Bemærk!Der gælder særlige regler for medbringelse af oxygen, væsker mv. i håndbagagen; kontakt venligst det enkelte flyselskab for nærmere information.

OBS!

Knive, sakse og våbenlignende genstande må ikke pakkes i håndbagagen. Vær opmærksom på, at vægten af håndbagage ikke kan overføres til den indskrevne bagage og omvendt.

Forsinket/beskadiget bagage

Er bagagen beskadiget, eller dukker den ikke op ved ankomsten til rejsemålet eller ved hjemkomsten, skal dette anmeldes til flyselskabet på stedet. Herefter udfyldes en PIR (Property Irregularity Report), som bruges i forbindelse med en eventuel international eftersøgning af bagagen eller som dokumentation for skadens omfang i forbindelse med en forsikringssag. Bemærk!Det er den rejsendes eget ansvar, at en sådan rapport bliver udfærdiget. Har du ikke købt en rejseforsikring, henvises til din indboforsikring. Det er også muligt at rette erstatningskrav direkte til flyselskabet (henvendelse skal ske til de respektive flyselskabers kundeservice).

Vi gør opmærksom på, at ifølge “Lov om Luftfart” yder flyselskaberne en begrænset erstatning for beskadiget eller bortkommen bagage. Vi anbefaler derfor, at man tegner en bagageforsikring ved køb af rejsen. Ligeledes henstiller vi til, at al skrøbelig bagage – såsom klapvogne og cykler - emballeres forsvarligt under rejsen.

Bestilling af rejse

VERDN er et onlinerejsebureau, og vi har gjort os stor umage med at gøre rejsebestillingen på www.verdn.dk  så enkel og let som mulig. Hvis du ønsker at bestille pr. telefon så står vi naturligvis til rådighed. Du kan altid ringe til os på +45 4445 1551 i alle hverdage mellem 09.00-15.00, og få hjælp og vejledning fra vores dygtige rejsekonsulenter helt uden beregning.

Depositum

Når du køber en rejse hos VERDN er betalingen delt op i et depositum samt et rest beløb. Depositum er 2000 kr per person på rejser inden for Europa samt 6000 kr per person på oversøiske rejser. Rest beløbet betales typisk 60 dage inden afrejse. Hvis du bestiller en rejse 60 dage før afrejse, betales hele rejsens pris når du bestiller.

Såfremt betalingen foretages med et udenlandsk kreditkort, der er udstedt uden for EØS eller et firmakort, forbeholder VERDN sig ret til at opkræve et gebyr svarende til det gebyr, kreditkortselskabet opkræver Verdn.

Hvis du har spørgsmål til ovenstående, er du velkommen til at kontakte en af vores dygtige rejse konsulenter på telefon +45 4445 1551. Vi har åbent mandag til fredag 09.00-15.00.

Det gule sygesikringskort og det blå EU sygesikringskort

Husk det blå sygesikringskort på rejsen

Det gule sundhedskort dækker ikke længere i udlandet. Du skal derfor have det blå EU-sygesikringskort med, når du rejser. Det giver dig ret til samme behandling, som borgerne i det EU-land, du rejser i, hvilket bl.a. betyder, at du kan blive opkrævet egenbetaling og selv skal betale for evt. hjemtransport. Vi anbefaler derfor, at du ikke rejser uden en rejseforsikring.

Ved rejser i EU/EØS lande skal du på hospitalet eller hos lægen fremvise det blå EU- sygesikringskort. Accepterer lægen eller klinikken ikke det blå EU-sygesikringskort, skal du kontakte Gouda Alarm. Har du herudover været under behandling hos en praktiserende læge, kan du bede lægen kontakte Gouda med hensyn til betaling, eller du kan vælge selv at betale for behandlingen og derefter sende skadeanmeldelse og originalbilag til Gouda for refusion. Skadeanmeldelsen skal – uanset om du eller Gouda har betalt – indsendes snarest muligt. Husk under alle omstændigheder at få den nødvendige dokumentation for din sygdom; dvs. en lægeerklæring med diagnose og oplysning om eventuelt ordineret medicin samt originalbilag for betaling af lægebehandling og medicin. Hvis prisen på behandlingen forventes at overstige 5.000 kr., skal Gouda Alarm kontaktes.

Læs om rejser til Europa efter 01.08.2014 her

Forbehold

Vi tager forbehold for eventuelle fejl og trykfejl i tryksager og priser på vores hjemmeside. Der kan desværre ske det, at vi af grunde, som ligger uden for vores kontrol, kan være nødsaget til at ændre f.eks.: Flyrute, hvis flyselskabet ændrer rute. Afrejse tidspunkt, hvis flyselskabet ændrer afrejse tidspunkt. Flyvetid, hvis flyselskabet ændrer flyvetid. Flyselskab, hvis der opstår uforudsete problemer hos flyselskabet, eller vi sammenlægger flyvningen med en anden for at undgå annullering af rejsen pga. for få tilmeldinger. Hotel, hvis vores samarbejde med hotellet ophører, f.eks. pga. forringet service fra hotellets side. Vi henviser til vores generelle betingelser på vores hjemmeside.

Har du glemt noget på rejsemålet?

Har du glemt noget på rejsemålet?

Vi hjælper gerne med at eftersøge glemte effekter på hotellet eller i transferbussen. Vi har en administrativ afgift på kr. 300 pr. eftersøgning.

Kontakt os på info@verdn.dk. Indbetalingen skal være os i hænde, inden eftersøgningen påbegyndes. Såfremt at prisen for hjemsendelse af de glemte genstande overstiger gebyret på kr. 300,-, vil merudgiften blive opkrævet. Hjemsendelse af glemte genstande sendes hjem på eget ansvar.

Det kan tage op til 2 uger, inden vi vender retur med svar til dig. Du skal kontakte os, så snart du kommer hjem og har opdaget, at du mangler noget. Har du glemt noget på flyet, skal du kontakte pågældende flyselskab’s kundeservice.

På grund af nyere og strikte toldregler, er det desværre ikke muligt at få sendt elektroniske genstande indeholdende batteri og/eller simkort (mobiltelefon, iPad, tablets, laptop og lign.) hjem.
Det samme gælder værdigenstande (f.eks. smykker) eller kontanter/betalingsmidler.

OBS! VERDN tager intet ansvar for glemte effekter, og vi kan ikke garantere, at det du har glemt på rejsemålet, bliver fundet. Ejendele som pas, kørekort og betalingskort hjemsendes af sikkerhedsmæssige årsager ikke. Vi anbefaler, at du får den slags effekter spærret af udsteder med det samme. Afgiften tilbagebetales ikke, uanset om effekterne bliver fundet eller ej.

Hjælp på rejsemålet

Hos VERDN har vi ikke rejseledere på vores rejsemål. Vi tror på, at du som rejsende er vant til at håndtere de situationer, der kan opstå under en rejse. Hvis du mod forventning skulle få brug for hjælp, har vi lokale samarbejdspartnere på alle vores rejsemål, som du vil kunne kontakte og få hjælp.

Har du synspunkter eller klagemål på dit hotel, skal du straks kontakte hotellets reception og gøre opmærksom på eventuelle fejl og mangler. Sker dette ikke, vil du ikke have mulighed for at indgive en klage ved hjemkomst.

Hvis du ikke er i stand til at løse eventuelle fejl og mangler med receptionen, kontakt os da med det samme på kontakt@verdn.dk. Vi besvarer din henvendelse inden for 24 timer. I alle hverdage mellem 09.00-15.00 har du mulighed for at kontakte os pr. telefon på +45 4445 1551.

Skulle du få brug for lægehjælp under din ferie, så kontakt da straks hotellets reception, da de kan være behjælpelig med at ringe efter en læge. Mange hoteller har tilknyttet egen læge ,der enten har faste tider på hotellet, eller kan komme inden for kort tid. Hvis det handler om akut lægehjælp, ring da straks efter ambulance.

I din rejseforsikring har du mulighed for at kontakte dit forsikringsselskabs alarmcentral, hvor der 24 timer i døgnet sidder personale klar, til at hjælpe dig hvis uheldet skulle være ude og du skulle få brug for lægehjælp under din ferie.
 

Høj- og lavsæson

En del af vores rejsemål er sæsonrejsemål – det vil sige at de kun er åbne i sommerhalvåret eller vinterhalvåret. I de første og sidste uger af sæsonen er priserne som oftest meget attraktive, og der hersker en fredelig og mere afslappet stemning end i højsæsonen. Til gengæld må man påregne at ikke alle rejsemålets attraktioner, butikker, restauranter etc. er åbne.  Det samme gør sig gældende på hotellerne, som tilpasser aktivitetsniveauet til de færre gæster, de typisk har i de første og sidste uger af sæsonen. Vores beskrivelser af faciliteter og aktiviteter på hotellerne tager udgangspunkt i hvad der tilbydes i højsæsonen, og vi kan ikke garantere at disse også forefindes i de første og sidste uger af sæsonen.   

Klimaanlæg/A/C

Klimaanlæg - A/C

Da energi er ved at være en mangelvare på nogle rejsemål, er det fra officiel side pålagt hotellerne kun at have tændt for varmen i specielle tidsrum, ligesom klimaanlægget først må tændes ved bestemte temperaturer og på bestemte tidspunkter. I sommerperioden kan visse hoteller have restriktioner på i hvilke periode, der tændes for klimaanlægget - A/C, dette gøres for at spare strøm.

Klimaanlæg - A/C er sædvanligvis placeret i det største soveværelse og kan som oftest ikke afkøle hele lejligheden. På hoteller, som benytter solenergi, kan der i solfattige perioder være mangel på varmt vand. På nogle øer og områder bliver vandet rationeret ved langvarig tørke, og knapheden kan også mærkes blandt gæsterne.

VERDN kan derfor ikke påtage sig noget ansvar eller yde nogen erstatning, såfremt strømsvigt, olie- eller vandmangel opstår.

Mad på flyet

Vi samarbejder med forskellige kendte ruteflyselskaber. De fleste tilbyder mulighed for at købe mad, drikke samt snacks om bord.

Medicin med på rejsen

Medicin

Når du rejser til udlandet og har medicin med, kan du risikere, at myndighederne i udlandet gerne vil have en forklaring på, hvorfor du rejser med medicin.
Ved rejser indenfor Schengenlandene kræves et "pillepas" for visse typer af medicin, og ved rejser udenfor Schengenlandene kræver visse lande en medicinattest fra din egen læge. Pillepasset udstedes på apoteket, som også kan vejlede om medicin på rejsen.

Læs mere om reglerne for medicin på rejsen på Udenrigsministeriets hjemmeside her »

Applikation til mobilen

Lægemiddelstyrelsen har udviklet en ny applikation til smartphones som de kalder "Medicintjek". Applikationen er gratis og fås til både iPhone- og Android-mobiltelefoner.
I app'en kan du søge på et produkt eller scanne stregkoden på medicinæsken og få adgang til oplysninger om bl.a.:

  • Produktets navn
  • Virksomt indholdsstof
  • Indikation
  • Anbefalet dosering
  • Styrke
  • Pris (uden tilskud)
  • håndkøbsprodukt
  • Opbevaring
  • Indlægsseddel
  • Eventuelle risici ved samtidig brug af flere præparater

Med Medicintjek har du én samlet indgang til information fra hjemmesiderne medicinpriser.dk, medicinkombination.dk, indlaegsseddel.dk og laegemiddelstyrelsen.dk.

Søg på "Medicintjek" i App Store eller Google Play Butik eller læs mere om app'en her »

Mødetid i lufthavnen

Mødetid i lufthavnen

Vær opmærksom på at der kan forekomme flytidsændringer og forsinkelser. Det er den rejsendes ansvar at holde sig opdateret. Vi anbefaler at du dagen før afrejse samt hjemrejse tjekker status for flytiderne på flyselskabets hjemmeside.

På billetten er anført seneste mødetid i lufthavnen. Seneste mødetid er to timer før afgangstiden. Til enkelte lande kan seneste mødetid være 3 eller 4 timer. Vær opmærksom på, at der kan være kø ved indtjekningsskranken. I højsæsonen (specielt medio juni til medio august, men også fx påske-, vinter-, jule-/nytårs- og efterårsferie) anbefales det at møde endnu tidligere. Vær klar ved udgangen til flyet senest 30 minutter før afgang. Husk at tage forbehold for ekstreme vejrforhold så som snevejr, kraftigt blæsevejr mm. Tag hjemmefra i god tid, eventuelt dagen før hvis du bor langt fra lufthavnen.

I Københavns Lufthavn kaldes der ikke ud til flyafgange over højttaleranlægget, da lufthavnen er en såkaldt ”silent airport”. Gæsterne skal selv holde øje med tiderne på skærmene.

Gæster, der ikke har mulighed for at møde op i lufthavnen til udrejse, er forpligtet til at give VERDN besked hurtigst muligt. Hvis VERDN ikke underrettes i rimelig tid, betragtes rejsen som annulleret og refunderes ikke. Gæsterne kan dermed ikke benytte hjemrejse billetten. Vi vil dog stadig have mulighed for at kunne tilbyde dig hotellet, hvis du selv kommer derned, kontakt derfor straks din rejseforsikring og hør hvilke muligheder de kan tilbyde dig. Vi kan ikke refundere din udrejsebillet.

På hotellet

Check-in & check-out

Ifølge internationale regler skal hotelværelset forlades senest kl. 12 på hjemrejsedagen (dog kl. 10 på nogle hoteller). Det gælder også, selvom hjemrejsen først påbegyndes efter kl. 24. Det vil sige, at hvis din hjemrejse er f.eks. 2/6 kl. 02.30, så skal dit værelse forlades 1/6 kl. 12 (nogle steder kl. 10). Vi forsøger naturligvis altid at gøre ventetiden så behagelig så muligt. Derfor tilbyder hoteller ofte fælles opholdsfaciliteter, hvor bagage osv. kan opbevares. Opbevaring i disse rum er uden opsyn og derfor på eget ansvar. I nogle tilfælde skal der betales gebyr for opbevaring af bagage. Hotelværelset skal være klargjort til nye gæster senest kl. 15, dog kl. 16 i Spanien.

Hotelkategorier

Når du skal på ferie, er det vigtigt, at du vælger den standard og den hotelkategori, der svarer til dine ønsker og forventninger. Vi har inddelt hotellerne i fem kategorier. Et + ud for kategorien indikerer, at hotellet ligger lidt over, hvad man normalt kan forvente i den pågældende kategori. Kategoriseringen på verdn.dk er VERDN's egen kategorisering, og kan ikke sammenlignes med de forskellige nationale hotelkategoriseringer. Vores vurdering er baseret på et helhedsindtryk af faciliteter på hotellet, beliggenhed, standard på værelser/lejligheder samt det generelle helhedsindtryk af service og atmosfære.

De fem kategorier:

5. Luksusprægede hoteller/lejligheder med meget høj standard, komfort og service.
4. Høj og god standard på hoteller/lejligheder. For dig, der ønsker god komfort og service.
3. Gode mellemklassehoteller/-lejligheder med det mest nødvendige udstyr og god service.
2. Enkle, ofte lidt slidte og nussede hoteller/lejligheder med beskeden service og forplejning.
1. Meget enkel indkvartering uden nogen komfort.

Værelsestyper

Dobbeltværelse, som består af et rum beregnet til to personer. Værelset er udstyret med enten to enkeltsenge, en dobbeltseng eller grandlit. På nogle dobbeltværelser er der mulighed for opredninger, dog kan pladsen blive trang. Badeværelse med badekar og bruser eller kun bruser.
Lejlighederne er ikke så veludstyrede som permanente boliger herhjemme. De udstyres normalt efter antallet af ordinære senge, både hvad angår møblement og køkkenudstyr. Det er usædvanligt, at lejlighederne er udstyret med egentlige dagligstue møbler.
Køkkenet egner sig i reglen bedst til lettere madlavning. Lejlighederne er som standard udstyret med enkelt køkkenudstyr, hvilket vil sige et glas, en kop, en tallerken, og et sæt bestik pr. person samt en kasserolle, og en stegepande. Forbrugsvarer som for eksempel toiletpapir, opvaskebørste og karklude, rengøringsmidler indgår ikke i rejsens pris. Vi anbefaler, at der medbringes viskestykker, proptrækker, dåseåbner og evt. kaffetragt/filter.

1-værelses lejligheder: Kombineret opholds- og soverum med tekøkken. Spiseplads kan være på balkonen/terrassen. Lejlighederne er ofte små og nogle steder ikke større end et almindeligt hotelværelse. 1-værelses lejligheder betegnes også som studios.

2-værelses lejligheder: Varierer i udformningen. Oftest består lejligheden af enten ét soveværelse og tekøkken eller ét soveværelse samt kombineret opholdsrum og køkken. Spisepladsen kan være på balkonen/terrassen. Nogle 2-værelses lejligheder har to separate soverum, samt kombineret tekøkken og gang med spiseplads på balkonen/terrassen.

3-værelses lejligheder: Varierer ligeledes i størrelse og udformning. Den gængse type er to separate soveværelser, kombineret opholdsrum med ekstraseng og tekøkken. Andre løsninger kan forekomme.

Vær opmærksom på at ved værelser/ lejligheder med terrasse eller balkon hvor der forefindes bord samt stole, så er dette normalt beregnet til antallet af ordinære senge og der er ikke altid stole til ekstra senge eller ekstra opredninger. I visse tilfælde kan der være mulighed for at låne ekstra stole i receptionen, men dette kan ej garanteres.

Vær opmærksom på, at udformning og værelses disposition kan variere kraftigt mellem de forskellige rejsemål. De interiør billeder, der vises på vores hjemmeside, er typeeksempler. Både total arealet og planløsningen kan variere lejlighederne imellem på ét og samme lejlighedshotel.

Enkeltværelse

Enkeltværelser er generelt en mangelvare. Ofte lever de ikke op til standarden på øvrige værelser. Vi anbefaler derfor, at du vælger en 1-værelses lejlighed/et dobbeltværelse og betaler tillægget for at bo alene. I dobbeltværelse alene beregnes dobbelt tillæg for balkon/terrasse og udsigt.

Senge

Sengestandarden på vores rejsemål er ofte ikke som i Danmark. For eksempel kan sengene være kortere end to meter og uden rullemadras. En del hoteller har lille dobbeltseng, grandlit (110-140 cm), dobbeltseng, queen size (141-189 cm) eller stor dobbeltseng, king size (190 cm eller bredere) - alle med fælles madras og sengetøj.

Ekstra opredning/barneseng

Bor I flere end to i lejligheden/på værelset, overnatter 3., 4. og 5. person ofte i en ekstra opredning (sovesofa, køjeseng, sammenklappelig seng, sovelænestol eller lignende). Opredningen kan være vægfast. Ofte er komforten dårligere end i en almindelig seng, ligesom opredningen kan være kortere og smallere. Som regel skal du selv rede sengen. En ekstra opredning mindsker ofte pladsen i lejligheden/på værelset. Værelser med to senge i størrelsen grandlit, queen size eller king size har normalt ingen ekstra opredning – dvs. at en eventuel 3. eller 4. person også sover i dobbeltsengene. Er opredningen en tremmeseng til børn, må du regne med at betale ekstra for denne direkte til hotellet.

Måltider

Hvis der er pension inkluderet eller mulighed for at tilkøbe pension i forbindelse med opholdet på hotellet, vil dette fremgå af hotelbeskrivelsen.

Morgenmad: består af brød, smør, marmelade og kaffe/te.

Morgenmadsbuffet: består - udover ovenstående - også af ost, æg, yoghurt, grøntsag eller frugt.

Halvpension: Morgenmad og yderligere et måltid - ofte en middagsbuffet. Drikkevarer til måltiderne indgår ikke.

Helpension: Morgenmad, frokost og aftensmad, samt lokale drikkevarer til måltiderne.

All Inclusive: Morgenmad, frokost og aftensmad, samt lokale drikkevarer i løbet af dagen - ofte serveres der buffet til frokost og aftensmad. På visse hoteller serverers der også snacks i løbet af dagen.

Er du i tvivl om hvad der indgår, så kontakt gerne vores dygtige rejsekosulenter som kan hjælpe dig med at vælge det helt perfekte hotel.

Ovenstående er vejledende og kan variere fra rejsemål samt hotel.

Rejser man hen over jul og/eller nytår, kan halvpensionen eller All Inclusive være forbundet med et tillæg.
Som oftest vil dette tillæg fremgå af billetten, men i enkelte tilfælde kan tillægget dog opkræves direkte af hotellet.

Har man pension inkluderet i opholdet, kan man i forbindelse med ind-/udcheckning på hotellet gå glip af nogle måltider, afhængigt af ankomst-/afrejsetidspunktet.
Sidste måltid på hotellet er som regel morgenmad, inden man tjekker ud. Når man har tjekket ud fra hotellet, indgår måltider og eventuelle drikkevarer ikke længere, med mindre hotellet har oplyst andet.

Lokale drikkevarer er som regel lokalt producerede vin, øl og spiritus eller mærker, som hotellet har udvalgt til at indgå i All Inclusive. Det fremgår af hotelbeskrivelsen, hvad der indgår i All Inclusive på det enkelte hotel. All Inclusive gælder som regel til kl. 12 på hjemrejsedagen. Gælder det længere tid, fremgår det af hotelbeskrivelsen.

Vær opmærksom på, at hotellet som regel ikke serverer alkohol til unge under 18 år, selvom det indgår i den bestilte pensionsform.

Opvarmet swimmingpool

Poolen er sjældent opvarmet. I for- og eftersæsonen kan det forekomme, at poolen er lukket, specielt ved køligt vejr. Er poolen opvarmet, er temperaturen cirka 20 grader. Temperaturen kan falde få grader om aftenen og morgenen. Hvis poolen er opvarmet på hotellet så er dette normalvis kun under vintermånederne, fra 01/11-31/03.

Børn i poolen

VERDN anbefaler alle familier at medbringe og bruge badebleer til babyer og små børn som bader i poolen.

Medbringelse af mad/drikkevarer på hotelværelset

Nogle hoteller tillader ikke, at der medbringes mad- og drikkevarer på værelset eller ved poolområdet, som er købt uden for hotellet. Hotellet kan forbeholde sig ret til at konfiskere de medbragte varer.

Rengøring på hotelværelset

Vi gør opmærksom på, at rengøring kan ske såvel formiddag som eftermiddag. Der gøres rent 2-6 gange om ugen – se nærmere information under hotelbeskrivelsen. Gulvet bliver fejet eller vasket, badeværelset gøres helt eller delvist rent, affald fjernes, sengene bliver redt, og der støves af. Skift af sengelinned og håndklæder sker som regel 1-2 gange om ugen på mellemklasse hoteller. Har hotellet rengøring f.eks. to gange om ugen, betragtes rengøring og skift af sengelinned/ håndklæder på ankomstdagen som første gang. Bor du i lejlighed sørger du selv for opvasken. Opvaskebørste og opvaskemiddel forefindes normalt ikke.

Internet

Internetopkobling på vores rejsemål kan variere i hastighed og er ikke ligeså pålideligt som i Danmark. Vi kan derfor aldrig garantere fuld adgang til internettet. Mobilt internet kan opleves hurtigere end hotellets internet. Vi anbefaler derfor, at du ser på alternative opkoblingsmuligheder, hvis du har brug for garanteret fuld adgang under hele din ferie.

Særlige ønsker

Da de fleste af vores hoteller har flere ankomster og afrejser hver uge, og da varigheden af gæsternes ophold varierer, kan der fra hotellets side ikke på forhånd gives tilsagn om bestemt beliggende værelser eller lejligheder. Har du særlige ønsker, f.eks. etage, mod sol eller værelser, der ligger ved siden af hinanden, er du altid velkommen til at kontakte din rejsekonsulent, som vil viderebringe ønskerne. Såfremt det er muligt, vil dine ønsker blive efterkommet, men vi må understrege, at vi ikke har mulighed for at give nogen garanti.

Værdigenstande

Hotellerne påtager sig ikke ansvaret for værdigenstande, hvorfor det på det kraftigste anbefales IKKE at medbringe store beløb i kontanter, kostbare smykker osv. Det anbefales også, at man straks efter ankomsten lejer en deponeringsboks. Vi tager ikke ansvaret, hvis der sker indbrud i deponeringsbokse, da denne aftale indgås direkte med hotellet. Det er vigtigt, at du læser og beholder kopien af lejekontrakten for deponeringsboksen, så du er informeret om betingelserne for leje af boksen samt erstatning i tilfælde af indbrud.

Støjgener

Støjgener kan forekomme, idet mange af vores hoteller ligger i populære ferieområder med masser af livsglæde og sjov – både om dagen og om natten. Der kan desuden være gennemkørselstrafik døgnet rundt. På de fleste hoteller har man opstillet nogle enkle regler, som skal sikre trivslen, men det hænder desværre, at man bliver forstyrret af andre gæster. I sådanne tilfælde anbefaler vi at man kontakter receptionen, så de kan hjælpe.  Høj musik og støj uden for hotellet tager de lokale myndigheder sig af, og det er derfor uden for vores indflydelse.

Uvelkomne husdyr og myg

Hunde og katte er almindelige indslag i dyrelivet på vores rejsemål, men også myg, myrer og kakerlakker kan forekomme. Får du besøg af uvelkomne husdyr på hotelværelset eller i lejligheden, er det vigtigt, at du kontakter vores personale, idet insektmidler og lignende ofte kan afhjælpe eller forhindre problemet. Hunde og katte er normalt fredelige, men de kan medføre “hylekoncerter”. Nogle steder bliver man vækket af hanegal, ligesom geder og æsler kan være en naturlig del af gadebilledet. På flere rejsemål kan man i perioder være generet af myg, men effektive myggemidler og såkaldte myggemaskiner kan hjælpe på problemet (købes på apoteker, i supermarkeder og lignende steder).

Handicap tilpasning

Er du kørestolsbruger, er det meget vigtigt at informere os om dette ved bestilling af rejsen. Kun få områder i de sydlige lande er tilpasset bevægelseshæmmede. Derfor bør du som bevægelseshæmmet vælge hotel med meget stor omhu. Vi har også brug for ekstra tid for at kunne arrangere en så behagelig rejse som muligt.

Billeder

For at kunne fotografere hotellerne på kort afstand anvender fotograferne til tider et vidvinklet objektiv, der kan fremstille de fotograferede objekter en smule større, end de er i virkeligheden. Vi gør opmærksom på, at billeder af værelser/lejligheder kun er eksempler på sådanne, og at billederne derfor ikke må tages som udtryk for, at den tildelte indkvartering er magen til.

Uspecificeret Rejser

Uspecificerede indkvartering er for dig som ikke stiller nogen krav til indkvarteringen på rejsemålet. Indkvarteringsstedet kan være beliggende hvor som helst på rejsemålet. Du får et enkel værelse/lejlighed uden rengøring eller nogen særlig komfort eller service, og der indgår ikke måltider. Flytning fra et hotel til et andet kan ske flere gange i løbet af ferien.

Pas og Visum

Pas og visum

Som rejsende, er det altid dit eget ansvar at have gyldigt pas og visum. Har du ikke gyldigt pas og visum, kan du afvises i lufthavnen. Hvis det sker, kan VERDN ikke holdes ansvarlige.
Kontroller i god tid, at passet er gyldigt i hele rejseperioden. VERDN anbefaler, at passet er gyldigt i seks måneder efter hjemkomsten, da de fleste lande udenfor Europa har restriktioner om passets gyldighedsperiode.

Alle børn skal have eget pas.

Vær venligst opmærksom på, at der er visumtvang i visse lande for ikke-danske statsborgere. Det er dit eget ansvar at undersøge, om du skal have visum, hvis du ikke er dansk statsborger.
Det påhviler den rejsende selv at kontakte det pågældende lands ambassade for at undersøge, hvorvidt visum er nødvendigt. VERDN kan ikke påtage sig ansvaret for følgerne af manglende eller ikke gyldigt visum eller pas.

Rejsende kan nægtes indrejse, hvis passet er beskadiget.

Du kan finde de gældende regler på nedenstående links
http://www.politi.dk/da/borgerservice/pas/

http://um.dk/da/rejse-og-ophold/rejse-til-udlandet/pas-og-visum
Til venstre på denne side kan du vælge de specifikke informationer for det enkelte rejsemål)

Priser og rabatter

VERDN er et online rejsebureau og vi udsender ikke en trykt prisliste, da priserne kan variere fra time til time. På vores hjemmeside finder du de aktuelle priser. Alle priser er samlet pris for fly og hotel på det antal personer du søger på - dog eksklusiv transfers og andre tilkøb.

Billigste priser opnår du oftest ved at bestille så tidligt som muligt.

Privatlivspolitik

Privatlivspolitik

Et af VERDNs overordnede mål er at opretholde det højeste niveau af sikkerhed for vores gæster og besøgende på vores hjemmeside. – dette gør sig også gældende, når det kommer til beskyttelsen af personoplysninger.
VERDN ønsker med denne politik at kortlægge på klar og overskuelig vis, hvordan vi indsamler, viser, overfører og gemmer dine oplysninger og at du herefter kan føle dig sikker på, at dine personoplysninger er lagret sikkert.
VERDN udfører alt håndtering af personlige data i overensstemmelse med de gældende regler, herunder persondataforordningen og den danske databeskyttelseslov.
Vi anbefaler,at du læser nedenstående privatlivspolitik, hvori vi blandt andet redegør for:
·     Hvilket type persondata vi indsamler, hvordan og til hvilke formål
·     VERDN juridiske grundlag for behandling af personoplysninger
·     Dine rettigheder


1. Dataansvarlig

VERDN driver rejsebureau med base i Ringkøbing og sælger rejser med afgang fra Hamburg, Kastrup, Billund, Aarhus og Aalborg til destinationer både i og udenfor Europa.

VERDN er dataansvarlig for behandlingen af personoplysninger på denne og andre hjemmesider, der drives af VERDN. VERDN er ligeledes dataansvarlig for behandling af personoplysninger, som indgår i rejsebestillinger, reservationer mv.


Du kan til hver en tid kontakte os ved henvendelse på info@VERDN.dk eller fremmøde på nedenstående adresse:

VERDN
Rindumgårds Allé 3
6950 Ringkøbing

2. Hvordan indsamler VERDN personoplysninger?

Hos VERDN indsamler vi personoplysninger på flere måder, men først og fremmest direkte fra dig.

Oplysninger, som indsamles i forbindelse med bestilling og rejsen
Når du bestiller en rejse på VERDN.dk eller hos en samarbejdspartner, indsamler vi personoplysninger fra dig for at kunne gennemføre din bestilling. Det er oplysninger om navn, fødselsdato, alder og køn for alle rejsende, som er omfattet af bestillingen samt adresse og kontaktoplysninger, herunder mailadresse og mobiltelefonnummer, for den hovedrejsende. Når du bestiller, indsamler vi også betalingsoplysninger for den hovedrejsende og hvor betalingen ønskes delt, også for medrejsende.
Hvis bestillingen omfatter børn, indsamler vi de samme oplysninger som ovenfor vedrørende barnet.

Når du gennemfører en rejse med os, indsamler vi også oplysninger om din rejse. Udover ovenstående oplysninger er det f.eks. billetnummer, destination, rejsevarighed og andre eventuelle tjenesteydelser, som du har valgt at benytte i løbet af rejsen så som transfer eller udflugtspakker.

Oplysninger, som indsamles ved personlig kontakt
Vi indsamler personoplysninger fra dig, når du kontakter os, f.eks. via kundeservice, mail, telefon eller på andre måder. Primært indsamler vi de personoplysninger, der er nødvendige for at besvare dit spørgsmål eller behandle din sag. Det er oplysninger om navn og billetnummer. Afhængigt af hvordan du vælger at kontakte os, kan vi også indsamle kontaktoplysninger som mailadresse eller telefonnummer.

Ved personlig kontakt vil vi også indsamle andre personoplysninger, som du selv vælger at give til os. Det kan f.eks. være oplysninger om allergi, medicinsk tilstand eller andre oplysninger om dig eller andre på din rejse, som er omfattet af bestillingen.

Oplysninger, som indsamles, når du abonnerer på vores nyhedsbrev eller tilmelder dig en af vores konkurrencer
Når du vælger at abonnere på VERDNs nyhedsbrev eller deltage i en af vores konkurrencer, indsamler vi dit navn og din mailadresset. Hvis du vælger at give os det, indsamler vi også data om dit postnummer samt telefon nummer. Dette gør vi med det formål at kunne sende nyhedsbrevet til dig samt kontakte dig ved evt. vunden konkurrence. Dit postnummer bruger vi til eksempelvis til analyse af potentielle geografiske kundegrupper.

Når du tilmelder dig vores nyhedsbrev, vil du kort tid efter modtage en e-mail fra os, hvori vi beder dig bekræfte denne tilmelding. Tilmeldingen er først gældende herefter.

For at kunne komme i kontakt med dig, svare på anmodninger fra dig og administrere konkurrencer, kampagner etc. Behandler vi nedenstående oplysninger:

Personoplysninger, som du giver når du er i kontakt med os. F.eks. via e-mail, brev, telefon eller sociale medier. Først og fremmest indsamler vi de oplysninger, vi har brug for, for at kunne kontakte dig – eksempelvis navn, telefonnr og e-mail adresse.

Oplysninger, som indsamles ved anvendelse af vores digitale ydelser
Når du bruger en af vores hjemmesider eller vores app, indsamler vi oplysninger om din brug af tjenesten. Nogle af disse oplysninger kan være personoplysninger, f.eks. dit IP-nummer. Vi indsamler også oplysninger om, hvordan du navigerer i tjenesten, hvilke søgninger du foretager og hvilke rejse produkter, du er interesseret i. Hvis du er logget ind på Min billet eller giver os data, der gør det muligt for os at identificere dig, vil vi forbinde data om dit brugsmønster med andre oplysninger, som vi har indsamlet om dig.

Dette gør vi med henblik på at forbedre din brugeroplevelse og samtidig kunne give dig den bedst mulige service.

Oplysninger, som indsamles fra en anden end dig
Ved bestilling og kontakt med os i forskellige sammenhænge kan det ske, at en person giver personoplysninger om en eller flere medrejsende. Vores udgangspunkt er, at den, der giver os sådanne oplysninger, har indhentet alle de medrejsendes accept til at give sådanne personoplysninger til os. Hvis du ikke selv har foretaget en bestilling, og en anden har foretaget en bestilling, hvor du indgår, indsamler vi personoplysninger om dig fra den pågældende person. Det samme sker, hvis en anden har været i kontakt med os på dine vegne.

Det vil sige at VERDN indsamler personoplysninger på følgende vis:

  • Når du vælger at købe og/eller anmode om en af VERDN serviceydelser. 
  • Fra personer der handler på dine vegne.
  • På B2C marked. For eksempel i en salgssituation, hvor der anmodes om tilbud på en af VERDN serviceydelser og/eller anmodes om en samarbejdsaftale.
  • Via browser cookies og web beacons.
  • I forbindelse med brug af VERDN digitale ydelser, herunder også app.
  • Når du abonnerer på VERDN nyhedsbreve eller tilmelder dig konkurrencer
  • Når du giver feedback og bidrager til kundeundersøgelser og spørgeskemaer.
  • Fra sociale medier, reklame- og analyseudbydere

Venligst bemærk at hvis du ikke giver os visse personoplysninger, kan det forhindre os i at levere produkter og tjenester som du ønsker, eller forhindre os at indgå aftaler med dig om produkter eller tjenester.

3. Hvilke informationer indsamler VERDN?

Hvad er personoplysninger?

Personoplysninger er al slags information, som direkte eller indirekte kan relateres til en fysisk person. Det gælder f.eks. navn, personnummer, adresse, mailadresse og telefonnummer. Det gælder f.eks. også billetnumre, krypterede data og forskellige typer af elektroniske identiteter som IP-numre, hvis de kan knyttes til fysiske personer.

VERDN indsamler blandt andet følgende personoplysninger:

  • Navn, adresse, telefonnummer, e-mailadresse, fødselsdato samt andre almene personoplysninger.
  • Kreditkortoplysninger – eventuelt som garanti for din reservation / depositum.
  • Købshistorik herunder også brugen af VERDN app og/eller andre digitale serviceydelser.
  • Feedback via vores kundeundersøgelser.
  • Feedback via fysiske eller onlinebaseret konkurrencer
  • Feedback på sociale medier og andre digitale platforme.
  • Browserinformationer.

Du kan, efter eget ønske, vælge at give VERDN personoplysninger udover de almene personoplysninger, som du vurderer kan have betydning enten af sikkerhedsmæssige hensyn og/eller for at give VERDN mulighed for skræddersy serviceydelsen specielt til dig.

Det kan f.eks. være oplysninger om:

  • Handicap
  • Særlige fødevarepræferencer
  • Medicinsk tilstand

Såfremt du vælger at gøre dette, betragter VERDN det samtidig som et samtykke til at kunne registrere og gemme disse følsomme oplysninger på din profil. Du kan til enhver tid trække dit samtykke tilbage, og bede os fjerne disse oplysninger.

Udover at modtage oplysninger fra dig selv, vil VERDN i nogle tilfælde supplere vores informationer med oplysninger, som vi har modtaget af tredjepart, f.eks. en gruppeansvarlig eller en samarbejdspartnere.

I disse tilfælde er det pålagt tredjeparten at informere de involverede gæster om VERDN vilkår og betingelser samt nærværende persondatapolitik. Ligeledes er det pålagt tredjeparten at sørge for den nødvendige indhentning af samtykker til registrering og behandling af eventuelle følsomme oplysninger. 

4. Online køb med kreditkort 

VERDN anvender Dansk Internet Betalings System (DIBS www.dibs.dk), i forbindelse med dine køb af varer og betaling med kreditkort. Såvel DIBS som www.verdn.dk er godkendt og certificeret af Pengeinstitutternes Betalings System (www.pbs.dk). 

5. Hvad er formålet med indsamlingen?

VERDN indsamler udelukkende personoplysninger, som er nødvendige for det formål, der beskrives i de særskilte vilkår og betingelser for den pågældende serviceydelser samt i nærværende persondatapolitik.

Det er den enkelte serviceydelser, der både afgør hvilke personoplysninger VERDN indsamler samt formålet med indsamlingen.

Administration af din rejse

For at kunne levere de rejseydelser, som du har bestilt hos os, bruger vi dine personoplysninger på forskellige måder. Oplysningerne anvendes til at udstede billetter og rejsedokumenter samt til at foretage hotelbestillinger og gennemføre betaling af de ydelser, du har bestilt. Hvis du har bestilt yderligere ydelser såsom lejebil, transfer, udflugtspakker osv., bruges oplysningerne på samme måde til at levere disse ydelser.

Administration af din rejse indbefatter også brugen af dine oplysninger til bogføring, afregning, revision, kredit eller anden verifikation af betalingskort, immigration og toldkontrol.

Kundepleje
Vi bruger dine personoplysninger med henblik på at give dig den bedste service, hvis du kontakter os med spørgsmål, kommentarer eller reklamationer. Vi bruger eksempelvis dit navn og billetnummer til at identificere dig og din rejse. Vi bruger dine kontaktoplysninger, f.eks. mailadresse og telefonnummer, til at kontakte dig i tilfælde af spørgsmål.

Udsendelse af information
Når du har bestilt en rejse med os, bruger vi dine personoplysninger til at sende bekræftelse, spørgeskema, vigtige oplysninger om din kommende rejse og tilbud relateret til rejsen. Dette sker til den mailadresse eller det telefon nummer, der blev oplyst, da du bestilte rejsen.

Når du er kommet hjem fra din rejse, sender vi et spørgeskema til dig, hvor beder dig om at besvare spørgsmål om din rejse, for at hjælpe os med at forbedre vores ydelser.
Før, under og efter din rejse vil vi, når relevant, sende dig vigtig information eksempelvis via App eller sms til det mobilnummer, der blev oplyst ved bestilling af rejsen. Det kan f.eks. være information om afvigelser som f.eks. tidsændringer og andre ændringer i forhold til din rejse. Disse informationer sendes enten via mail, brev, sms eller telefonisk, afhængigt af ændringen og de kontaktoplysninger, som har vi har på dig.

Markedsføring og personalisering
Kundeoplysningerne kan bruges af VERDN i markedsføringssammenhæng i forbindelse med specifikke rejser med VERDN, kontakten vil ske via brev eller,mail og sms, i det omfang vi har dit samtykke hertil.
Hvis du tilmelder dig vores nyhedsbrev, bruger vi dine personoplysninger til at sende nyhedsbrevet til dig, og til at tilpasse indholdet i nyhedsbrevet til netop dig. Det gælder din mailadresse, oplysninger om din rejsehistorik, dit brugsmønster og dine præferencer. Ved hjælp af disse data kan vi give dig de tilbud, som vi tror, at du har størst interesse i og fordel af.

Hvis du alene har afgivet din mailadresse i forbindelse med et køb til brug for fremsendelse af fx billet, boardingpas, oplysninger om ændring af afgangstider, yderligere rejseinformation – vedrørende en bestemt rejse, vil vi ikke fremsende markedsføringsmateriale eller nyhedsbreve til denne mailadresse, med mindre du i forbindelse med dit køb eller i anden anledning har givet særskilt samtykke hertil.

På vores hjemmesider kan vi vælge at bruge  information om vores brugere til den såkaldte personalisering. Det betyder, at vi kan vælge at bruge de oplysninger, som vi har indsamlet om dig og din brug af vores ydelser til at påvirke, hvordan indholdet på hjemmesiden ser ud, når netop du besøger den. Tilpasningen kan f.eks. være, at vi gemmer og viser oplysninger om de destinationer, som du søgte ved et tidligere besøg på vores hjemmeside, sprogindstillinger samt visning af annoncer og tilbud, som vi tror passer til netop dig og dine rejsepræferencer.

Vi gør også brug af personalisering i vores kommunikation via sociale medier.

Til analyse af brugsmønstre og personalisering bruger vi cookies. Læs om vores cookie politik her
 
Udvikling af ydelser og service
Vi bruger de oplysninger, som vi indsamler om vores kunder, til at udvikle og forbedre vores produkter og ydelser. Dette gælder vores digitale ydelser, hvor vi analyserer brugeradfærd for at udvikle, hvordan vi præsenterer oplysninger og kampagner samt udformer funktioner. Dette gælder også udviklingen af vores produkter efter kundernes behov og adfærd og f.eks. for at afhjælpe mangler eller forøge sikkerheden.

Lovbestemmelser
Dine personoplysninger kan også blive behandlet for, at vi skal være i stand til at opfylde forpligtelserne i henhold til love og regler, f.eks. vedrørende sikkerhed og rapportering.

Lagringstider
VERDN gemmer de personoplysninger, som vi indsamler, i vores kundedatabase. I kundedatabasen gemmes personoplysninger og rejsehistorik indtil du gør opmærksom på at du ønsker at blive glemt.

På Min Billet gemmes de oplysninger, som du har registreret der, så længe din booking reference er aktivt. Herefter gemmes oplysningerne i vores kundedatabase.

Hvis du er tilmeldt vores nyhedsbrev, vil vi gemme dine kontaktoplysninger, så længe du vælger at fortsætte med at modtage nyhedsbrevet.

De samme personoplysninger kan gemmes flere forskellige steder til forskellige formål. Det kan betyde, at en oplysning, der er fjernet fra et system eller anonymiseret, fordi den ikke længere er nødvendig, stadig kan findes i et andet system, hvor den gemmes i henhold til en aftale eller til et andet formål, hvor der stadig er behov for personoplysningen.

VERDNs tekniske og organisatoriske foranstaltninger for sikker behandling af dine personoplysninger
Vi foretager løbende foranstaltninger for at opfylde principperne om ”integreret databeskyttelse og databeskyttelse som standard". Vi evaluerer løbende risici i den personoplysningsbehandling, der finder sted, og tager de nødvendige forholdsregler for at mindske risikoen.

VERDN s formål med indsamling af personoplysninger kan være ét eller flere af følgende:

  • Behandling af dine reservationer og køb af VERDN serviceydelser.
  • Kontakt til dig før, under eller efter dit ophold.
  • Opfyldelse af din anmodning om serviceydelser.
  • Forbedring og udvikling af VERDNs produkt sortiment, serviceydelser – herunder også digitale serviceydelser
  • Tilpasning af VERDN kommunikation og markedsføring til dig.
  • Analyse af din brugeradfærd og re-marketing.
  • Tilpasning af samarbejdspartneres kommunikation til dig.
  • Købshistorik og købsadfærd.
  • Opfyldelse af lovkrav, herunder bla. bogføringsloven.

6. Det juridiske grundlag for behandlingen

Håndtering og lagring af personoplysninger
VERDNs juridiske grundlag for at behandle dine personoplysninger
Herunder redegøres for de juridiske grundlag, hvorpå VERDN baserer behandlingen af dine personoplysninger både i forbindelse med afvikling samt overholdelse af rejseaftalen og på baggrund af legitim interesse eller fordi oplysningen er nødvendig for at opfylde juridiske forpligtelser.

VERDN kan eksempelvis behandle dine personoplysninger, fordi det er nødvendigt for at opfylde en kontrakt, som du er part i. Det kan for eksempel være i forbindelse med hotelophold, afvikling af udflugter eller andre serviceydelser

Ligeledes kan VERDN behandle dine personoplysninger for at kunne gennemføre visse handlinger og/eller forberedelser på din anmodning forud for indgåelse af en kontrakt.

Behandlingen kan også finde sted for at VERDN kan forfølge en legitim interesse, medmindre din interesse går forud for dette.

Af legitime interesser, som VERDN forfølger kan blandt andet nævnes statistik, kundeundersøgelser, interessebaseret markedsføring og analyse af generel brugeradfærd med blandt andet det formål at forbedre dine fordele, din oplevelse samt kvaliteten af VERDNs serviceydelser før, under og efter din rejse.

Oplyser du VERDN om særlige præferencer og hensyn, såsom helbredsmæssige oplysninger, handicap, religiøs overbevisning eller lignende, bruger VERDN oplysningerne til at tilpasse den pågældende serviceydelse efter dine anvisninger. VERDN bruger derfor ikke disse oplysninger til andre formål, end det du beder os om.

I nogle tilfælde vil VERDN modtage personoplysninger fra tredjepart eksempelvis i forbindelse med en gruppereservation og/eller en individuel overnatning foretaget af tredjepart – eksempelvis af et familiemedlem eller lignende.

I disse tilfælde er den ansvarlige for gruppen og/eller reservationen pålagt at informere de involverede gæster om VERDN vilkår og betingelser samt nærværende persondatapolitik.

Behandling af dine personoplysninger er yderligere pålagt VERDN ved lov. Det er f.eks. tilfældet i forbindelse med gæsteregistrering ved check-in, hvor det i lovgivningen fremgår hvilke personoplysninger VERDN er pålagt at registrere.

7. Dine rettigheder

I henhold til persondataforordningen, har du en række rettigheder.

Rettighederne er som følger:

  • Du har ret til at få indsigt i, hvilke personoplysninger VERDN behandler om dig.
  • Du har ret til at få berigtiget og ajourført de personoplysninger, VERDN har registreret om dig.
  • Du har ret til at få slettet de personoplysninger VERDN har registreret om dig. Ønsker du at få slettet dine personoplysninger, sletter VERDN alle oplysninger, som VERDN ikke efter lovgivning er pålagt at skulle gemme, og ophører med at benytte oplysningerne til andre formål end overholdelse af sådanne forpligtelser.
  • Er behandlingen af personoplysninger baseret på et samtykke fra dig, har du ret til at trække samtykket tilbage, hvilket betyder, at behandling herefter ophører, medmindre VERDN efter lovgivning er pålagt at skulle behandle personoplysningerne.

Du kan ved skriftlig anmodning til VERDN enten modtage en udskrift af dine personoplysninger, få ajourført dine personoplysninger, gøre indsigelser eller anmode om at få slettet dine personoplysninger.

Anmodningen skal underskrives af dig og indeholde dit navn, adresse, telefonnummer, e-mailadresse samt evt. booking numre samt mærkes ”Anmodning om persondataudtræk”. Vi vil endvidere kunne anmode om yderligere dokumentation for, at du er den du udgiver dig for. Dette gør vi alene for at beskytte dine oplysninger.

Du kan også kontakte VERDN, hvis du mener, at dine persondata bliver behandlet i strid med lovgivningen eller andre retlige forpligtelser.
Herunder finder du et eksempel på, hvordan din ansøgning om persondataudtræk kan se ud:

Persondataudtræk - til den ansvarlige for VERDNs persondata
Hermed ansøger jeg om indsigt i hvilke personoplysninger der behandles om mig af VERDN.
...........................................................................
(By og dato)
..........................................................................
(Underskrift)
.........................................................................
(Navn med blokbogstaver, personnummer og adresse)
(mailadresse/telefonnummer)
…………………………………………………………………….

Anmodningen fremsendes til:

VERDN
Rindumgårds Allé 3
6950 Ringkøbing
Att.: CEO Bjarke Hansen

VERDN vil indenfor 1 måned efter modtagelsen af din anmodning om udskrift fremsende denne til din postadresse eller per e-mail.

Ved anmodninger om rettelser og/eller sletning af dine personoplysninger, undersøger VERDN, om betingelserne er opfyldt, og gennemfører i så fald ændringer eller sletning så hurtigt som muligt.
VERDN kan afvise anmodninger, der enten er urimeligt gentagende, kræver uforholdsmæssig teknisk indgriben (for eksempel at udvikle et nyt system eller ændre en eksisterende praksis væsentligt), påvirker beskyttelsen af andres personlige oplysninger, eller i situationer hvor den ønskede handling må anses for værende yderst kompliceret (for eksempel anmodninger om oplysninger, der udelukkende findes som sikkerhedskopier). 

8. Opbevaringssikkerhed og deling af dine personoplysninger

VERDN beskytter dine personoplysninger og har vedtaget interne regler om informationssikkerhed, som indeholder instrukser og foranstaltninger, der beskytter dine personoplysninger mod at uautoriseret offentliggørelse og mod at uvedkommende får adgang eller kendskab til dem.

VERDN har fastlagte procedurer for tildeling af adgangsrettigheder til de af vores medarbejdere, der behandler evt. følsomme persondata og data, der afdækker oplysninger om personlige interesser og vaner.

For at undgå datatab tager VERDN løbende back up af vores datasæt ved brug af underdatabehandlere.

I tilfælde af et sikkerhedsbrud, der resulterer i en høj risiko for dig for fx diskrimination, ID-tyveri, økonomisk tab, tab af omdømme eller anden væsentlig ulempe, vil VERDN underrette dig om sikkerhedsbruddet så hurtigt som muligt samtidig med at skaden begrænses i bedst mulige omfang.

VERDN sikkerhedsprocedurer bliver løbende revideret på baggrund af den nyeste teknologiske udvikling.
Udover VERDN interne systemer benytter VERDN sig af eksterne leverandører af IT-services, IT-systemer, betalingsløsninger, etc.

VERDN deler og videregiver endvidere dine personoplysninger internt i koncernen. Formålet med delingen er at kunne yde den mest optimale service til dig, uanset hvilket hotel eller hvilken medarbejder hos VERDN du henvender dig til.

VERDN kan i visse tilfælde også være forpligtet til at videregive personoplysninger i henhold til lovgivning eller efter afgørelse fra en offentlig myndighed.

Databehandler og videregivelse af personoplysninger
Interne IT-systemer
Internt håndterer vi personoplysninger i et samlet system for kundedatabase, for bestilling- og salgs samt for vores kundeservice. Dette systemer er designet til at kunne levere de ydelser, som du har bestilt fra os, og til at kunne håndtere spørgsmål og kundepleje i forbindelse med udførelsen af disse ydelser. Dette system kan håndtere alle de personoplysninger, som vi indsamler.

Webanalysefirmaer
Vi bruger eksterne leverandører til personalisering og analyse af brugeradfærd på vores hjemmesider og brugerfeedback. Disse virksomheder håndterer personoplysninger  på vores vegne. De oplysninger, det drejer sig om, er først og fremmest oplysninger, der indsamles via cookies og håndteres på et anonymt og aggregeret niveau.

Betalingsløsninger
Vi bruger ekstern leverandør til at håndtere betalinger. Leverandøren har adgang til personoplysninger såsom navne, adresser og betalingsoplysninger. Denne håndtering er nødvendig for, at vi skal kunne levere de ydelser, som du har bestilt fra os.

Kontaktydelser
Vi bruger eksterne leverandører til at sende information via sms før og under en rejse. Disse leverandører har adgang til personoplysninger i form af telefonnumre.
Vi bruger en ekstern leverandør til at tilbyde chatfunktioner. Leverandøren har adgang til de oplysninger, der gives i chatten. Du accepterer leverandørens persondatapolitik, når du starter chatfunktionen.

Leverandører af rejserelaterede ydelser
For at kunne tilbyde nogle af de ydelser, som du har bestilt fra os, bruger vi leverandører og aftalepartnere. Det vil ofte være nødvendigt, at vi giver personoplysninger til disse for at tjenesten skal kunne udføres.

Hoteller
Vi benytter hoteller på vores destinationer i både længere perioder og til individuelle bestillinger på kundens anmodning. Hotellerne, både indenfor og udenfor EU/EØS, har adgang til de personoplysninger, som er nødvendige for, at en bestilling skal kunne foretages. Det vil sige, når det er relevant med oplysninger om navn, fødselsdato, alder og køn for alle passagerer på bestillingen samt adresse og kontaktoplysninger for den hovedrejsende.

Flyselskaber
Vi tilbyder flyrejser med adskillige flyselskaber. Vi videregiver de nødvendige personoplysninger om de rejsende, der skal rejse med det pågældende flyselskab. Det er navn, fødselsdato, alder og køn for alle passagerer på bestillingen samt adresse og kontaktoplysninger for den hovedrejsende. Overførslen af oplysningerne for de rejsende sker enten via datasystemerne Galileo, Amadeus eller Paxport, eller det sker direkte til flyselskabet med passagerlister, såkaldte paxlister.

Handlingsagenter
Afhængigt af hvilket flyselskab, der bruges til rejsen, og hvilken lufthavn rejsen afgår fra, benyttes forskellige former for handlingsagenter til at udføre tjenesteydelser i forbindelse med rejsen til lufthavnen. Det kan f.eks. dreje sig om check-in og bagagehåndtering. I forbindelse med udførelsen af disse ydelser kan handlingsagenten få adgang til visse personoplysninger, der er nødvendige for at kunne udføre tjenesten.

Øvrigt
Hvis du bestiller andre rejserelaterede ydelser via os, både indenfor og udenfor EU/EØS, f.eks. udflugter eller andre aktiviteter, kan der i relevante tilfælde gives personoplysninger til den person, der skal udføre tjenesten, hvis det er nødvendigt for at levere den bestilte tjeneste. Det kan f.eks. være dit navn, fødselsdato, alder og køn for alle passagerer på bookingen, og adresse og kontaktoplysninger for den hovedrejsende.

Udlevering til tredje land
Da vi arrangerer rejser til store dele af verden, er nogle af vores partnere (eksempelvis hoteller) uden for EU/EØS-området. Det betyder, at personoplysninger kan blive overført til samarbejdspartnere i disse lande til samme formål, som beskrevet ovenfor, når det er nødvendigt for at levere den ydelse, du har anmodet om. Uanset hvilket land, vi sender dine personoplysninger til, har vi en forpligtelse til at sikre, at der opretholdes et højt beskyttelsesniveau for dine personoplysninger.

10. Cookies

VERDN anvender cookies til VERDNs digitale ydelser. Yderligere oplysning om vores cookiepolitik finder du her:

11. Kontakt

Hvis du har spørgsmål, kommentarer eller klager til VERDN behandling af personoplysninger kan du henvende dig skriftligt til:

VERDN
Rindumgårds Allé
6950 Ringkøbing
Att.: CEO Bjarke Hansen
Mrk: GDPR

Medfører dette ikke en afklaring, kan en eventuel klage herefter rettes til Datatilsynet.

Den aktuelle kontaktadresse kan findes på www.datatilsynet.dk.

Eventuelle ændringer af persondatapolitikken meddeles ved offentliggørelse af nye vilkår og betingelser på VERDNs hjemmeside.

Du kan se datoen for sidste revision af politikken nedenfor.
 
JAN 2019

Rejsegarantifonden

VERDN er naturligvis medlem af Rejsegarantifonden. Vores medlemsnummer er 2147.

Rejsegarantifonden er en privat, selvejende institution, der skal yde rejsekunder bistand ved en rejseudbyders konkurs. Endvidere skal fonden finansiere og betjene et rejseankenævn.

Du kan læse mere om rejsegarantifonden her. Klik her.

Reklamationer – er du utilfreds med noget?

Er der noget du ikke er tilfreds med ?  Så kontakt os !!!

Vi fra VERDN gør alt for, at din ferie skal blive perfekt, dog kan der ske fejl, og mangler kan forekomme. Hvis du i løbet af ferien oplever, at noget ikke lever op til dine forventninger, skal du straks kontakte receptionen på dit hotel eller vores lokale repræsentanter, så vi kan få løst dem med det samme. Kan disse ikke straks afhjælpe situationen. så skynd dig at kontakte os herhjemme enten på mail verdn@verdn.dk eller på telefon 4445 1551, i stedet for at vente til du er kommet hjem. Vi hjælper meget gerne, og der er ingen grund til at få spoleret ferien over noget, som kan klares med det samme. Samtidig er det faktisk et krav for at kunne søge kompensation efter hjemkomst, at du i selve ferien straks kontakter os, så vi har haft mulighed for straks at løse problemet.

Såfremt manglen ikke kunne udbedres på rejsemålet, kan skriftlig reklamation indsendes til VERDN senest 4 uger efter hjemkomsten. Dette kan gøres på verdn@verdn.dk

Tips under ferien!

Badning

Desværre trives bakterier ved høje vandtemperaturer i hotellets pools. Ved hyppige og længerevarende ophold i poolen kan konstant vand i øregangene give anledning til øreinfektion. Det anbefales derfor, at skylle samt tørre øregangene efter endt badning. VERDN kan ikke drages til direkte ansvar for eventuelle øreinfektioner.

Maveproblemer

Bakteriefloraen er ofte anderledes med mavebesvær til følge. Maveinfektioner kan desværre skyldes mange årsager, f.eks. badning i pool, uforsigtig omgang med drikkevandet, for mange kolde drikke, bakterier på pengesedler eller håndtag m.m. Det er desværre aldrig muligt at sikre sig helt imod infektioner, når man opholder sig i andre lande med en anderledes bakterieflora. Tænk på, at iskolde drikke i en krop opvarmet af solen, kan skabe problemer for maven. Vi anbefaler, at du drikker tempereret vand, når du ligger ved poolen eller stranden.

Forhør dig med dit lokale apotek, som kan anbefale midler herfor.

Solbadning

Sommeren er en dejlig tid, for det betyder ferie, hygge og sjov for mange. Men ferie betyder også solbeskyttelse, både når ferien afholdes herhjemme, og når turen går til varmere himmelstrøg. Her er skygge det vigtigste og mest effektive solråd. Derfor opfordrer Kræftens Bekæmpelse og TrygFonden danskerne til at flytte hyggen ind i skyggen på Skyggehygge.dk

Tips til en sikker ferie i solen

  • Hold en pause fra solen i de timer hvor den er stærkest, normalt fra 12-15.
  • Benyt gerne beklædning med solfaktor, solhat og solbriller.
  • Brug solcreme med faktor 30+ og brug rigeligt: en håndfuld = en krop.
  • Tænk på, at også bruge solfaktor når du bader.

Strande

Vær opmærksom på, at der kan være undervandsstrøm. Respekter advarselsflagene på stranden. I perioder findes der søpindsvin og vandmænd ved mange strande, og store tidevandsforskelle kan påvirke strandbredden og muligheden for at bade.

Indkøb og shopping

Det er let at blive fristet til indkøb. Du skal dog være opmærksom på told- og momsregler, som i mange tilfælde sætter grænser for, hvor meget du med fordel kan hjembringe. Hvis du aftaler med en forretning, at de skal sende varerne til din adresse i Danmark, skal der altid betales told og moms i Danmark. VERDN påtager sig ikke at undersøge sager, hvis du føler dig dårligt behandlet af forretninger, eller at hjælpe dig, hvis du skal have byttet varer eller benytte garantier.

Værdigenstande - hvis uheldet er ude!

Vi gør opmærksom på, at du selv er ansvarlig for opbevaring af værdigenstande og penge. Det er en god idé ikke at tage ret mange smykker eller værdigenstande med på ferie, da de altid vil friste svage sjæle. VERDN kan under ingen omstændigheder gøres ansvarlig for eventuelt tab eller tyveri, heller ikke fra hotellets deponeringsbokse. Det er dit eget ansvar at fremskaffe dokumentation for skade eller tyveri under ferien, og VERDN kan desværre ikke tage med på politistation eller fungere som tolk. VERDN har ikke mulighed for at fremskaffe politirapporter eller lignende på dine vegne.

Rygeforbud

I flere lande er der indført rygeforbud. Det betyder, at det ikke længere er tilladt at ryge på offentlige steder, såsom restauranter, barer, caféer med mere. På de fleste hoteller er der rygeforbud på værelser – rygeforbuddet kan også gælde på balkoner/terrasser, men dette kan variere.

Alle flyvninger er røgfrie.

Timeshare

Timeshare er salg af ferieandelslejligheder, og vi vil gerne advare om de forskellige risici, som er forbundet med købet af dem. Der er utrolig mange salgstricks, men det mest almindelige er, at sælgerne lokker folk til fremvisning af lejligheder ved hjælp af falske lotterier og ”gratis” gevinster. Sælgerne kan være meget overbevisende og lover guld og grønne skove. Vær desuden opmærksom på, at vores navn til tider bliver misbrugt i deres lotterier, til trods for at vi absolut intet har med det at gøre. Vi har dårlige erfaringer med gæster, der er blevet overtalt til at købe, og som siden har fortrudt købet. Skriv derfor ikke under på en aftale før du har sat dig grundigt ind i, hvad købet indebærer. Hvis man først har skrevet under på en aftale, er det stort set umuligt at komme ud af aftalen igen.

Transfer på rejsemålet

For at give dig større valgfrihed er transport mellem lufthavn og hotel ikke inkluderet i rejsens pris. Skal VERDN arrangere din transport, kan dette bestilles mod tillæg.

Transporten sker som regel med shuttle bus. Ændringer i den planlagte transport kan ske med kort varsel afhængigt af omstændigheder, som VERDN ikke har indflydelse på. Dette kan f.eks. være vejrforhold, lokale helligdage, ændrede åbningstider m.v, og ændringer kan resultere i tidligere afgang eller ventetid.

Du har mulighed for at bestille transport under fanen Din Rejse eller på telefonen hos en af vores rejsekonsulenter. Bestiller du online skal transport bestilles i bookingbilledets trin 1 under Tilvalg, og her oplyses prisen på transporten, som er forskellig fra rejsemål til rejsemål. Har du bestilt transport, vil det fremgå af din bookingbekræftelse/billet.

Vi anvender primært shuttle busser på vores rejsemål, dette betyder at de kører oftest til flere hoteller og muligvis til flere destinationer. Du skal dermed forvente at der kan blive brugt længere tid end den estimerede transporttid til at køre rundt mellem hotellerne. Der kan forekomme ventetid ved hotellet, lufthavnen eller f.eks. havneområde i forbindelse med ankomst og afrejse.

I forbindelse med hjemrejsen bliver du hentet på hotellet eller på et angivet opsamlingssted. Hjemrejsetiderne oplyses til dig enten ved ankomst på rejsemålet, eller senest 48 timer inden afgang. Dette vil i så fald ske med en fax, der sendes ud til dit hotel og enten leveres til din værelse eller du kan afhente den i receptionen.

Børn betaler samme pris som voksne.

Der kommer et tillæg for specialbagage som f.eks. cykel, surfingudstyr og golftaske. Kontakt vores rejsekonsulenter på +45 4445 1551, hvis du ønsker special udstyr med på din rejse.

UM’s rejsevejledninger

VERDN følger til enhver tid de gældende rejsevejledninger fra Udenrigsministeriet.
Læs UM's rejsevejledninger.

Uspecificeret rejser

Uspecificerede indkvartering er for dig som ikke stiller nogen krav til indkvarteringen på rejsemålet. Indkvarteringsstedet kan være beliggende hvor som helst på rejsemålet. Du får et enkel værelse/lejlighed oftest uden rengøring eller nogen særlig komfort eller service, og der indgår ikke måltider. Flytning fra et hotel til et andet kan ske flere gange i løbet af ferien.